Page 21 - Amphitaal_7_apr2016
P. 21
Stap voorbereid de spreekkamer binnen
“En, wat zei de dokter?” is een veelgehoorde vraag van dierbaren na een ziekenhuisbezoek. Toch
kan een kwart van alle patiënten hier geen goed antwoord op geven. Dat blijkt uit onderzoek van TNS
NIPO, in opdracht van Zilveren Kruis. Een gesprek met de specialist kan veel impact hebben. Door
spanningen en andere emoties gaat de boodschap van de dokter vervolgens langs veel patiënten
heen. Bij het verlaten van de spreekkamer is zelfs ruim een derde de inhoud van het gesprek alweer
vergeten. Een goede voorbereiding kan helpen te onthouden wát de dokter nu precies vertelde.
Amphia biedt een checklist als voorbereiding op het bezoek aan de specialist. Zo weet u zeker dat u alle belangrijke informatie aan de
specialist vertelt en is de kans dat u bepaalde vragen vergeet te stellen minimaal. U vindt deze checklist op de website www.amphia.nl.
Ga naar Patiënten en bezoekers > Naar het ziekenhuis > Voorbereiden.
Enkele tips
Ga na wat voor klachten/problemen u precies ervaart. Door vooraf op te schrijven wat u voelt en wanneer u last heeft van de
klachten, hoeft u tijdens het gesprek niet meer te zoeken naar voorbeelden.
Wat verwacht u van het bezoek? Komt u voor een onderzoek, voor het wegnemen van onzekerheid, voor een behandeling?
Door met een duidelijk doel de spreekkamer binnen te stappen, bent u zelfverzekerder en neemt u al een deel van de (mogelijke)
spanningen weg.
Bedenk welke vragen u kunt stellen voor het aankomende onderzoek, over de behandeling of over medicijnen, schrijf deze op
en neem ze mee.
Het opnemen van het gesprek of iemand meenemen als ‘extra paar oren’ voorkomt dat belangrijke informatie verloren gaat.
Het is belangrijk dat u de diagnose goed begrijpt, zodat u een goede afweging kunt maken over de vervolgstappen.
Vraag bedenktijd. Als de arts een ingrijpende behandeling (of onderzoek) bij u wil uitvoeren, is het vragen om bedenktijd niet
vreemd. Zo kunt u er thuis nog even rustig over nadenken of bijvoorbeeld extra informatie opvragen bij een patiëntenorganisatie.

